Dato: 21. marts 2013Som det første danske forlag lancerer Gyldendal en streamingtjeneste for lydbøger i abonnement
Sammen med datterselskabet Rosinante&Co går Gyldendal nu nye veje på det digitale bogmarked. Forlaget etablerer sammen med den svenske ejer et dansk datterselskab til Storytel, som er den førende svenske udbyder af streamede lydbøger i abonnement, og lancerer dermed den første danske kommercielle streamingtjeneste for lydbøger.
Storytel tilbyder digitale lydbøger i abonnement på samme måde som f.eks. musiktjenesten Spotify og filmtjenesten Netflix gør det for hhv. musik og film. Tjenesten åbner til maj på det danske marked.
”Vi ser streamingtjenester for bøger som en vigtig del af fremtidens læsemarked, og medejerskabet i det danske Storytel er første skridt mod at etablere os stærkt på markedet for online streaming af litteratur,” siger direktør i Gyldendal, Tine Smedegaard Andersen, som er ansvarlig for de afdelinger der udgiver til det private marked.
Storytel kommer til at indeholde både de nyeste bogtitler og et stort katalog af ældre titler fra både Gyldendal, Rosinante&Co og en række andre danske forlag. Mod et fast beløb om måneden kan man som abonnent lytte til så mange bøger, man vil.
”I Sverige er streamede lydbøger blevet en stor succes og er populære blandt både publikum, forlag og forfattere, og nu glæder vi os til at brede konceptet ud til Danmark, hvor vi ser gode muligheder for vækst på området,” siger Jonas Tellander, direktør i Storytel.
Samtidig med, at Gyldendal satser på at tilbyde lydbøger i streamet form til danskerne, trækker forlaget sig ud af det digitale boghandlerled på det private område. Det betyder, at Gyldendal lukker g.dk og eLounge for at koncentrere sig om de nye digitale abonnementsmuligheder.
”Det er ikke strategisk afgørende for os at eje detailhandel online – vi har jo heller aldrig ejet boghandlerkæder – og markedet er blevet ekstremt konkurrencebetonet med meget ringe muligheder for at skabe en fornuftig forretning,” siger Tine Smedegaard.
De store kundebaser, som er oparbejdet i de to onlinebutikker, vil blive lagt ind i gyldendal.dk, som fremover vil markedsføre alle koncernens titler, også fra Rosinante&Co, til alle salgskanaler i markedet, analoge såvel som digitale.
”Gyldendal.dk er allerede i dag Danmarks største og mest effektive forlagswebsite med langt flere brugere, også på Facebook og Twitter, end noget andet dansk forlag. Vi ved, at online markedsføring af bøger er mere afgørende end nogensinde, og nu styrker vi sitet, så det bliver et endnu bedre redskab i vores marketingarbejde for forfattere og bøger, ” siger Tine Smedegaard.
Med venlig hilsen
Gyldendal
For yderligere oplysninger:
Kontakt direktør Tine Smedegaard Andersen på mobil 23 42 74 37 og Jonas Tellander på +46 702616136